اظهار نامه عملکرد اشخاص حقیقی چیست ؟
نوشته شده توسط : موسسه رها فام

 

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی در دو قالب اظهارنامه انفرادی و مشارکتی قابل تسلیم می باشد که اظهار درآمدها، هزینه‌ها، دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه، معافیت‌ها، درآمد مشمول مالیات، مالیات، بخشودگی مالیاتی و همچنین اطلاعات هویتی و مکانی حسب مورد که برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم، بر حسب نوع و حجم فعالیت اشخاص مذکور مطابق نمونه‌هایی که توسط سازمان، تهیه و اعلام می‌شود».

اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه اول ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم
اظهارنامه مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی گروه دوم ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم
اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه سوم ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم
اظهارنامه مالیاتی باید بر اساس سال مالیاتی انجام شود در قانون مالیاتهای مستقیم تعریف آن به روشنی بیان شده است .

تعریف سال مالیاتی

سال مالیاتی از فروردین ماه هر سال شروع شده و در اسفند ماه به پایان میرسد

موعد تسلیم اظهارنامه مالیاتی چه زمانی است؟
موعد تسلیم این کارنامه مالی الکترونیکی و ترازنامه و حساب سود و زیان و سر رسید پرداخت مالیات اشخاص حقیقی، ۳ ماه پس از پایان سال مالیاتی است

مدارک مورد نیاز در اظهارنامه مالیاتی چیست؟

از جمله مدارکی که باید در ارائه اظهارنامه مالیاتی آماده و ارسال شود صورت درآمد شرکت یا فرد است . یعنی شرکت یا صاحبان کسب و کار باید مبلغ درامد خود را از فروش داخلی یا خارجی اعلام نمایند.
مودیان باید به همراه اظهارنامه مالیاتی ، گردش حساب مواد اولیه خریداری شده و مواد ساخته یا تولید شده و خدمات دریافت یا ارائه شده را ارائه نمایند .
کالایی که توسط شرکت ساخته میشود در انتها یک بهای تمام شده ای خواهد داشت یا کالایی که در نهایت به فروش می رسد هم با در نظر گرفتن کلیه هزینه ها بر اساس بهای تمام شده به خریدار ارائه می گردد . بهای تمام شده این کالاها باید در صورتی تهیه و در اظهارنامه مالیاتی ارائه گردد .
شرکت هایی که به صورت پیمانکاری کار می کنند باید صورت قراردادها و درامد خود را بر اساس بهای تمام شده پروژه تحت مسئولیت خود در اظهارنامه ارائه کرده و مدارک آن کامل باشد .
صورت سود و زیان انباشه دوره قبل و تعدیلات سنواتی هم باید ارائه گردد . تعدیلات سنواتی سند هایی هستند که در زمان اصلاح سود و زیان انباشته ایجاد میشوند .
اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول که در بالا شرح ان داده شد باید شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری مربوط به آن را هم در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند .
یکی از مدارک مهمی که در زمان ارائه اظهارنامه باید آماده شود کل مبالغی است که در گذشته به عنوان مالیات پرداخت شده است . این سند در تخفیف ها بسیار موثر است.
محلی که کسب و کار در آن جاری می باشد چه به صورت اجاره ای یا ملک شخصی باشد باید اسناد آن ارائه گردد .
هر سال میزان فروش کالا و خدماتی که ارائه میشود تغییر می کند این تغییر می تواند مثبت یا منفی باشد. تغییرات فروش نسبت به سال قبل و درصد آن هم باید در اظهارنامه مالیاتی ارائه گردد.
مشاهده اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی

 





:: برچسب‌ها: اظهار نامه عملکرد , اظهار نامه عملکرد ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: